آمونیاک دی کرومات آتشفشان دماوند را پس از 100 سال فعال کرد

هر آنچه که در رابطه با آمونیاک دی کرومات باید بدانید اینجا برایتان شرح می دهیم. دی کرومات آمونیوم یک ترکیب معدنی با فرمول (NH 4 ) 2 Cr 2 O 7 است.

در این ترکیب، مانند همه کرومات ها و دی کرومات ها، کروم در حالت اکسیداسیون +6 است که معمولاً به عنوان کروم شش ظرفیتی شناخته می شود. این نمک متشکل از یون های آمونیوم و یون های دی کرومات است.

دی کرومات آمونیوم گاهی اوقات به دلیل استفاده از آن در نمایش “آتشفشان های رومیزی” به عنوان آتش وزوو شناخته می شود. [2] با این حال، این تظاهرات در مدارس به دلیل ماهیت سرطان زا بودن ترکیب نامطلوب شده است. همچنین در آتش سوزی و در روزهای اولیه عکاسی استفاده شده است.

در دما و فشار اتاق ، این ترکیب به صورت بلورهای نارنجی و اسیدی محلول در آب و الکل وجود دارد. این ماده از اثر اسید کرومیک بر روی هیدروکسید آمونیوم و متعاقباً کریستالیزاسیون تشکیل می شود.

کریستال (NH 4 ) 2 Cr 2 O 7 (C2/c، z=4) حاوی یک نوع یون آمونیوم است که در محل های تقارن C 1 (2،3) قرار دارد. هر مرکز NH 4 + به طور نامنظم توسط هشت اتم اکسیژن در فواصل N-O در محدوده حدودا احاطه شده است.

آمونیاک

از آن در پیروتکنیک و در روزهای اولیه عکاسی و همچنین در لیتوگرافی ، به عنوان منبع نیتروژن خالص در آزمایشگاه و به عنوان کاتالیزور استفاده شده است. همچنین به عنوان ماده ای برای رنگرزی رنگدانه ها، در ساخت آلیزارین ، زاج کروم ، دباغی چرم و تصفیه روغن استفاده می شود.

فیلم‌های حساس به نور حاوی PVA ، دی کرومات آمونیوم و یک فسفر به‌عنوان دوغاب آبی در تولید رستر فسفر صفحه‌نمایش‌های تلویزیون و سایر دستگاه‌ها با روکش چرخشی می‌شوند. دی کرومات آمونیوم به عنوان محل فعال نور عمل می کند.

چند قطره اتانول به توده کوچکی از دی کرومات آمونیوم ((NH 4 ) 2 Cr 2 O 7 ) اضافه می شود و مشتعل می شود. جرقه ها ساطع می شود و محصولی خاکستر مانند تشکیل می شود.

این پدیده شبیه فوران یک آتشفشان است. واکنش در دمای 180 درجه سانتیگراد شروع می شود و تقریباً در دمای 225 درجه سانتیگراد به خودی خود ادامه می دهد.

تظاهرات آتشفشان شامل مشتعل شدن توده ای از نمک است که تبدیل گرمازا زیر را آغاز می کند: مانند نیترات آمونیوم، از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است. واکنش تجزیه آن پس از شروع کامل می شود و اکسید کروم (III) پودری سبز تیره حجیم تولید می کند.