یک تن برنج لنجان در بازار مهریه عجیب دختر آذری همه را متعجب کرد

مطالعه پیش بالینی دیگری توسط میورا و همکاران. گزارش کردند که تغذیه موش‌های حامل کبد با برنج لنجان در بازار منجر به افزایش کلسترمی می‌شود، که وقتی موش‌ها با رژیم غذایی حاوی برنج قهوه‌ای جوانه‌زده تغذیه شدند، می‌توان آن را با موفقیت سرکوب کرد. آنها احتمالاً این کار را با تنظیم مجدد کاتابولیسم کلسترول انجام می دهند.

دیس لیپوپروتئینمی گروهی از اختلالات ناهمگن است که با افزایش سطح کلسترول، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین پلاسما مشخص می شود. دیس لیپوپروتئینمی یک عامل خطر مهم برای مجموعه ای از شرایط بالینی از جمله آترواسکلروز، بیماری های قلبی عروقی و پانکراتیت حاد است.

رژیم غذایی نقش مهمی در القای دیس لیپوپروتئینمی ایفا می کند که با افزایش شیوع این بیماری به دلیل مصرف رژیم های غذایی مدرن سرشار از چربی ها، قندها و محصولات غلات تصفیه شده مشهود است.

برنج

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که برنج قهوه ای همچنین دارای اثرات ضد دیس لیپوپروتئینمی و کاهش کلسترول در مدل های حیوانی است. مطالعه ای توسط شن و همکاران.

بهبود پروفایل لیپیدی (کاهش قابل توجه سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی بالا و لیپوپروتئین با چگالی غیربالا) را در موش هایی که با رژیم غذایی حاوی برنج قهوه ای از قبل جوانه زده حاوی چربی بالا به مدت 16 هفته تغذیه شده بودند، گزارش کردند.

نویسندگان گزارش کردند که تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد اختلال در چربی خون می‌شود، که وقتی موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب همراه با برنج قهوه‌ای از قبل جوانه‌زده تغذیه شدند، می‌توان با موفقیت از آن جلوگیری کرد.

مکانیسم های دقیق مشخص نیست. با این حال، این ممکن است با کاهش جذب و سنتز لیپید و افزایش متابولیسم لیپید به دست آید. تجویز عصاره برنج قهوه‌ای جوانه زده در موش‌های چاق ناشی از رژیم غذایی پرچرب با سرکوب لیپوژنز از طریق کاهش ژن‌های دخیل در سنتز لیپید منجر به کاهش قابل‌توجهی در سطح تری‌گلیسرید و کلسترول سرم شد.