ساخت ربات با استفاده از جیوه

جیوه در تلویزیون قدیمی پارس به‌عنوان یک آلاینده زیست‌محیطی، تهدیدی بزرگ‌تر از قطرات فلزی آشنا در دماسنج‌ها است. نه تنها قرار گرفتن در معرض شایع تر است، بلکه میکروارگانیسم های خاصی در محیط آن را به شکل سمی تری به نام متیل جیوه تبدیل می کنند که سپس در زنجیره غذایی به سمت بالا حرکت می کند و در راه تجمع می یابد. متأسفانه برای ما – در یکی از معدود جنبه های منفی این موقعیت – تقریباً در صدر هر زنجیره غذایی روی زمین هستیم.

اما آن قطرات نقره ای موجود در دماسنج ها نیز هنوز سمی هستند و این واقعیت که جیوه عنصری در دمای اتاق مایع است، آن را بسیار غیرعادی و مفید می کند که در انواع محصولات رایج یافت می شود. قیمت پتو گلبافت یک نفره دیجی کالا مردم برای هزاران سال مجذوب جیوه بوده‌اند، و در حالی که گاهی اوقات فواید آن را بیش از حد برآورد می‌کردند – یکی از امپراتوران چین پس از نوشیدن معجون جیوه‌ای که قرار بود او را جاودانه کند، جان خود را از دست داد – اما اهداف عملی دارد.

جیوه عنصری اخیراً در کلیدهای روشنایی، باتری‌ها و وسایل الکترونیکی مانند بخاری‌های فضایی، خشک‌کن‌های لباس و ماشین‌های لباسشویی رایج بود، ظرف یکبار مصرف اما مقررات و تلاش‌های داوطلبانه به حذف این محصولات از قفسه‌ها کمک کرد. با این حال، بسیاری از مردم هنوز آنها را دارند، و همچنین اقلام عتیقه ای که حاوی جیوه هستند و به طور بالقوه می توانند آن را به صورت بخار نشت کنند.

جیوه هنوز بخش کلیدی برخی از فناوری های مدرن از جمله صفحه نمایش LCD و چراغ های فلورسنت است. رایانه‌های لپ‌تاپ، تلویزیون‌های LCD و لامپ‌های فلورسنت فشرده، همگی ظروف چینی تا زمانی که سالم باشند، ایمن هستند، اما اگر ترک بخورند یا بشکنند، می‌توانند بخار سمی جیوه را آزاد کنند. برای مشاهده بیشتر وسایل خانگی حاوی جیوه، به تصویر بالا مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر این پایگاه داده را بررسی کنید.

  • منابع:
    1. Which Household Items Contain Mercury?
  • تبلیغات: 
    1. لوبیا چیتی تازه حاوی لیگنین
    2. پیچ های چوبی در طیف گسترده
    3. فردی که با یک شال خودکشی کرد!
    4. آموزش پوشاک در سال های اخیر