تبدیل مس زنجان به طلای خالص در آزمایشگاه

مس قدیمی ترین فلز در جهان است زیرا بیش از 8000 سال قبل از عصر ما در بسیاری از مناطق خاور نزدیک استفاده می شد در اصل فقط از مس بومی، یعنی خالص از هرگونه ترکیب با عناصر دیگر استفاده می شد. 

طلا و نقره، که همراه با مس زنجان امروز، فلزاتی بودند که اغلب در حالت بومی خود یافت می شدند، نیز در اوایل، اما فقط به عنوان تزئینات مورد استفاده قرار می گرفتند، در حالی که از مس نیز برای ساختن اشیاء سودمند استفاده می شد اینها به تعداد زیاد توسط مصری ها، کلدانی ها و سایر مردم خاورمیانه ساخته شده اند.

از آنجا که سنگ‌های مس به طور طبیعی حاوی ناخالصی‌های مختلفی بودند، یا به دلیل اینکه مخلوط‌ها به‌طور تصادفی ساخته شدند، آلیاژهایی مانند مس با آرسنیک یا برنز، آلیاژی از مس و قلع، که منشأ آن به حدود 3500 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، ایجاد شد این مکان با نامگذاری خود به دوره ای از تمدن ما، عصر برنز، بسیار قبل از آهن که فقط در حدود 1800 قبل از میلاد.

مس زنجان
در اروپای غربی، مس و برنز تا حدود سال 2000 قبل از میلاد ظاهر نشدند یونانی‌ها تکنیک‌های ریخته‌گری برنز بسیار پیچیده‌ای داشتند، که اصل آن امروزه برای ریخته‌گری دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از عجایب هفتگانه جهان، کلوسوس رودس، ساخته شده در 290 قبل از میلاد، با چکش ورقه های مس بر روی قالب های چوبی ساخته شد.
سپس آلیاژهای دیگری در خاورمیانه و همچنین در چین ایجاد می شود:
– آلیاژهای مس سرب و آنتیموان در کلده.
– برنج، آلیاژهای مس و روی که استفاده از آنها در امپراتوری روم رایج شد.

اختراع باروت منجر به استفاده از برنز در مقادیر زیاد در توپخانه شد اولین ابزار علمی مانند قطب نما، ترازو و بسیاری از قطعات فلزی مورد استفاده در کشتی ها به دلیل تغییر ناپذیری آنها از مس یا برنج ساخته می شد.
اما برای نزدیک به چهار هزار سال، گزارش کمی وجود داشته است در واقع لازم بود تا قرن نوزدهم برای ظهور آلیاژهای جدید و در نتیجه کاربردهای جدید منتظر بمانیم.